REFLÜ
Ana Sayfa / Reflü

Reflü Nedir?
Normalde yediğimiz yiyecekler ağızda çiğnendikten sonra dil aracılığıyla arkaya doğru itilir ve yemek borusu vasıtasıyla mideye gönderilir. Yemek borusunun sonlandığı yerde, yemek borusunu halka şeklinde çevreleyen kaslar alt özofagus sfinkterini (LES) meydana getirirler. Bu kasların kasılmasıyla birlikte asidik mide içeriğinin yukarıya yemek borusuna doğru geri kaçışı (reflü) engellenir. Reflüde, mide ile yemek borusu arasındaki bu bariyer (sfinkter) tam kapanamaz ve mide içeriği yemek borusuna kaçar. Mide içeriğinin yemek borusuna kaçışı Asitli mide içeriğinin yemek borusunun içini döşeyen mukozayla teması sonrasında oluşan reaksiyon, gözümüze limon suyu sıçradığında hissettiğimiz yanmaya benzer. Zaten reflü hastalarının bir kısmında gördüğümüz göğüs kafesi arkasındaki yanma hissi (heartburn) bunun sonucudur.
 Arasıra gögüs kafesi arkasındaki yanma hissi normaldir. Ancak eğer kronikleşirse ve haftada 2 den fazla sayıda olmaya başlarsa reflü ihtimali sözkonusudur ve doktorunuza başvurmanız gerekir. Tedavi edilmeyen reflü ciddi sağlık sorunlarına yol açabilir.

Reflüden Korunmak İçin Ne Yapılmalıdır?

Reflünün doktorunuz tarafından tespitinden sonra yaşam tarzınızı yukarıda belirtilen şekilde değiştirip size verilmiş olan ilaçlarınızı düzenli bir şekilde almanız gerekmektedir. Doktorunuz tarafından belirtilen zamanda kontrole gelmeniz tedavinin yeterli olup olmadığı ya da başka tedavi gerekip gerekmediği konusunda sizi bilgilendirmemizi sağlayacaktır.

Reflüsü Olan Hastaların Şikayetleri Nelerdir?
Aralıklı olarak göğüs kafesi arkasında yanma, ağza acı su gelmesi, boğazda ağrı, yanma, sabahları ses kısıklığı, kuru öksürük, boğazda gıcık ve takılma hissi, kötü ağız ve nefes kokusu, bulantı en belirgin şikayetlerdir.

Hastalığın Tanısı Nasıl Konur?
Hastanın öyküsü ve şikayetleri öncelikle yol göstericidir. Ardından klasik KBB muayenesine ek olarak flexible laringoskop denilen ucunda kamera bulunan bir aletle hastanın burun, geniz, dil kökü, ses telleri, yemek borusunun girişi direkt olarak görülerek reflü bulguları araştırılır. Bu muayene sonrası edinilen bilgiler ışığında eğer reflü düşünülmüşse öncelikle ilaç tedavisi başlanarak hasta izlenir. Diyeti düzenlenir. Diğer yapılması gerekenler anlatılır. Çoğunlukla ilaçların düzenli kullanılması ve yaşam tarzı ve diyetteki değişikliklerle tedavide olumlu sonuçlar alınır. Dirençli olgularda ileri tetkik ve tedavi gerekebilir. Yemek borusu ve mide endoskopisi, biyopsi, pH monitörizasyonu, manometri gibi diğer yöntemlerle bazı vakaların incelenmesi gerekebilir.

Tedavide İlaçlar Dışında Başka Yöntemler Var mıdır?
Evet. Ilaçlarla düzelmeyen, özellikle yemek borusunda Barret özofagusu denilen mide asidiyle sürekli temasa bağlı olarak oluşan reaksiyonel değişikliklerin şiddetine de bağlı olarak cerrahi tedaviler gündeme gelebilir. Fundoplikasyon ameliyatı cerrahi tedaviler içinde en çok yapılandır.