BADEMCİK VE GENİZ ETİ TEDAVİSİ
Ana Sayfa / Bademcik ve Geniz Eti Tedavisi

Bademcikler ağzımızın arka tarafında dil kökünün her iki yanında yerleşmiş lenf bezleridir. Bulunduğu yer nedeniyle irileşmesi halinde boğazın çapını daraltarak horlamaya ve daha ileri daralma halinde uykuda nefes tıkanmalarına neden olabilir. Özellikle çocuklarda yapısal olarak zaten dar olan havayolunu tıkayan en önemli sebep geniz eti ve bademciklerdir. Uyku sırasında gevşeyen boğaz etrafındaki kaslar zaten dar olan hava yolunun tamamen kapanmasına neden olur. Çocuklarda horlama, huzursuz uyku, gece terlemeleri gibi belirtilerle ortaya çıkan bu durum, büyüme ve gelişmede geri kalmaya, saldırganlık, huysuzluk gibi kişilik değişikliklerine, öğrenme güçlüklerine neden olabilmektedir. Bu istenmeyen durumlar tıkanan nefes yolundan havanın geçememesi ve akciğerden kana karışan oksijenin azalması ile dokulara ve beyne kısa bir süre için oksijenin ulaşamaması nedeniyle olmaktadır. Çocuklarda uykuda nefes zorluklarının tüm dünyaca kabul edilmiş tedavisi bademciklerin ve geniz etinin alınmasıdır. Bu ameliyatın başarısı çok yüksek düzeydedir. Çocuklarda solunumda rahatlama, kişiliklerinde, gelişme ve büyümelerinde olumlu değişiklikler hemen görülebilmektedir. Bu ameliyatla hava yolu önemli ölçüde genişletilmektedir, ancak ağrılı bir ameliyat olması nedeniyle çocuklar ve ebeveynler için zorluk çıkarabilmektedir. Ağrı nedeniyle çocuğun gıda alımı azalabilmekte, ebeveynlerin uzun süre ilgisine muhtaç olabilmektedir. Ayrıca erişkinlerde bademcik ameliyatları da sık bademcik iltihabı, beta mikrobu varlığı, ağız kokusu, uyku apnesi gibi nedenlerle sıklıkla başvurduğumuz durumlardır. Ameliyat sonrası ağrı, kanama riski ve genel anestezi alma gibi hasta tarafından genelikle kabul görmeyen durumlar teknoljik gelişmeler sayesinde yeni, daha az riskli yöntemlerin uygulanmasına olanak sağlamıştır. Bademcikler ve geniz eti ameliyatları için günümüzde seçenekler vardır.

Klasik yöntem: Bistüri ve makas gibi keskin aletler ve bademciği alttaki kas tabakasından ayırmaya yarayan mekanik aletlerle yapılan ameliyat yüzyılı aşkın süredir uygulanmaktadır. Avantajları eskiden beri kullanılan ve alışılmış yöntem olması ve bademcikleri tam olarak çıkarmasıdır. Dezavantajları zaman zaman kanama ve sıklıkla yemek yerken ağrıya yol açmasıdır. Hem kronik bademcik iltihaplarının hem de uykuda nefes durması ve horlama tedavisinde kullanılır.

Elektrokoter yöntemi: Bu yöntemde keskin aletler yerine elektrik akımı kullanılmaktadır. Bu yöntem ile bademcikler tam olarak çıkarılmaktadır. Kanama çok daha az görülmekte ve daha çabuk iyileşme sağlanmaktadır. Ancak ameliyat sonrası yutkunurken ağrı olabilmektedir. Hem kronik bademcik iltihaplarının hem de uykuda nefes durması ve horlama tedavisinde kullanılabilir. Coblator yöntemi: Coblator radyofrekans enerjisi ile dokuları buharlaştırabilen bir cihazdır. Bu cihaz ile bademciklerin büyük kısmı alınabilir. Avantajları kanama ve ağrının nerdeyse hiç görülmemesi ve iyileşmenin çok çabuk olmasıdır. Özellikle tıkayıcı büyüklükteki bademciklerin küçültülmesi, kronik bademcik iltihaplarında hastalıklı dokunun büyük ölçüde ortadan kaldırılması amacıyla kullanılabilmektedir. Ayrıca bademciklere bağlı ağız kokusu şikayetlerinde koku yapan dokunun ortadan kaldırılması da kullanım alanları arasındadır. Günümüz modern KBB sinde sıklıkla kullandığımız bir yöntemdir ancak genel anestezi altında uygulanabilir olması anestezi alma korkusu olan hastalar tarafından kabul görmeme nedenidir. İyileşme 2 gün sürer ve ağrı klasik yönteme nazaran belirgin ölçüde azdır.
Somnus radyofrekans yöntemi: Radyofrekans yöntemi klasik ameliyatların dezavantajlarını ortadan kaldırmaktadır. Havayolunda genişlemeyi sağlarken, bu işi ağrısız başarmaktadır. Radyofrekans enerjisi veren bir Somnus adlı cihaza bağlı iğne bademciklere batırılmaktadır. Bu iğne yoluyla verilen radyofrekans enerjisi bademciklerin büzüşmesine ve boyut olarak küçülmesine neden olur. Araştırmalar bu yöntemle hava yolunda %70-80 genişleme sağlanabildiğini göstermiştir. Erişkinlerde ve büyük çocuklarda bu yöntem genel anestezi verilmeden de uygulanabilmektedir. Uygulama sonrasında ağrı olmamaktadır. Bu da normal yemek alışkanlıklarına dönmeyi kolaylaştırmakta, çocuklarda ve ailede ameliyat sonrası huzursuzlukları önlemektedir. Hastalıklı olmayan ancak büyük olan bademciklerin çıkarılmayıp sadece küçültülmesi amacı sık boğaz ağrısı ve ağız kokusu şikayeti olan hastalarda uygun tedavi sağlamaktadır. İşlem sonrası ağrı hemen hemen hiç olmaz. Hastalar aynı gün içerisinde işlerine dönerler.

Geniz eti tıraşlama yöntemi: Geniz etinin alınmasında ise uzun yıllar parmakla geniz etinin yoklanarak körlemesine tıraşlaması yöntemi uygulanmıştır. Hala uygulanan bu yöntemin yerine endoskopik görüş altında shaver (tıraşlama cihazı) kullanarak geniz eti ameliyatlarını gerçekleştirmekteyiz. Endoskopun sağladığı net görüntü geniz etinin tam ve gerektiği kadar çıkarılmasına izin vermektedir. Kör yönteme göre çok daha hassas çalışılabilmekte, etrafindaki dokulara zarar verilmemektedir. Hiç kalıntı bırakılmadığından geniz etinin tekrar oluşması gibi bir durum görülmemektedir. Çevre dokulara zarar verilmediğinden ağrı olmamakta ve çok çabuk iyileşme olmaktadır.